Bel ons:

Wat is didactiek?

Wat is didactiek?

Didactiek is een term die vaak valt in de context van kennisoverdracht. Wij bespreken wat het betekent en waarom jij je erin zou moeten verdiepen.

Didactiek is een rijke term die voor verschillende interpretaties vatbaar is. Duidelijk is in elk geval dat het gaat over de manier waarop je kennis en vaardigheden overbrengt. Maar waar komt het woord precies vandaan?

Behoefte aan training of coaching? Bel +31850601355.

De betekenis van didactiek

Er bestaat weinig discussie over de herkomst van het woord didactiek. Volgens het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands heeft het een Griekse oorsprong en is het ergens in de achttiende eeuw via het Frans in onze taal terechtgekomen. De Dikke Van Dale definieert het als ‘de kunst van het onderwijzen’, maar ook als ‘dat deel van de op­voed­kun­de waar­in de over­dracht van ken­nis en vaar­dig­he­den be­han­deld wordt’.

Bovendien valt didactiek te omschrijven als wetenschapsdiscipline die draait om de vraag hoe je kennis, vaardigheden en houdingen effectief overbrengt. In die betekenis wordt het ook wel omschreven als de wetenschap van leren en onderwijzen. 1

Het belang van didactiek

Als professional draag je in veel verschillende verbanden kennis over. Als je een nieuwe collega coacht, als je spreekt tijdens een kennislunch of als je een workshop, training of seminar verzorgt. Didactisch inzicht is daarbij van cruciaal belang. Dat stelt je namelijk in staat leerprocessen effectief te ontwerpen, uit te voeren en te evalueren – ongeacht de context en je doelgroep. Door de juiste didactische principes toe te passen, kun je de leerstof op een gestructureerde en boeiende manier overdragen. Zo stimuleer je de betrokkenheid van je cursisten en vergroot je de kans dat ze de stof begrijpen.

Wat is didactiek: de eerste stap

Wil je dat op een effectieve manier doen, dan is het essentieel om een didactisch bewustzijn te ontwikkelen. Nu je weet wat didactiek is, heb je de eerste stap in dat proces gezet.

Bronnen

  1. Schelfout, W. en Tanghe, E. (2023). Algemene didactiek. Didactisch referentiekader voor lesvoorbereiding en lesanalyse. Den Haag: Acco Uitgeverij, p. 25. ↩︎

TAGS

Ontwikkel je didactische vaardigheden

Wij zijn Centrum voor Didactiek. Wij helpen jou als professional je didactische vaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met didactiek.

Ontwikkel je didactische vaardigheden

Wij zijn Centrum voor Didactiek. Wij helpen jou als professional je didactische vaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met didactiek.

Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.