Bel ons:

Wat is microlearning?

Wat is microlearning?

Microlearning: leerstof opdelen in kleine, behapbare eenheden die in korte tijd te verwerken zijn. Wij lichten deze educatieve aanpak en zijn voor- en nadelen toe.

Om effectief kennis over te brengen, wil je als trainer je didactiek afstemmen op de omstandigheden. Dat kan behoorlijke consequenties hebben voor de keuzes die je maakt – zeker in een tijd van bijna eindeloze digitale mogelijkheden. Een krachtige manier om de virtuele wereld te benutten is door microlearning een plek te geven in je curriculum.

De vergeetcurve als basis van microlearning

Microlearning is gebaseerd op de vergeetcurve van de Duitse leerpsycholoog Hermann Ebbinghaus. Hij ontdekte – door geheugenexperimenten met zichzelf uit te voeren – dat we nieuwe informatie grotendeels vrijwel direct vergeten.

Na 20 minuten herinneren we ons ongeveer 60 procent en na een dag nog maar 35 procent. Het deel dat we dan nog niet vergeten zijn, onthouden we juist redelijk lang. Dat leidt dus tot een curve die eerst steil naar beneden valt, dan een scherpe bocht maakt en zich vervolgens vrij gelijkmatig voortzet.

De Duitser ontdekte ook dat we het extreme verval in de beginfase kunnen verminderen door het leerproces op te delen in intervallen die klein beginnen en daarna steeds groter worden. Deze aanpak heet gespreide herhaling. 1 Het is een van de basisprincipes waarop microlearning berust.

Wat is microlearning?

Microlearning houdt in dat je leerstof in kleine porties aanbiedt, nuggets geheten. Dat doe je om de retentie te verbeteren: cursisten onthouden het materiaal beter en langer. De modules duren maximaal 10 minuten, maar kortere nuggets zijn net zo goed mogelijk: je kunt de informatie bijvoorbeeld ook overbrengen met een kennisclip van een minuut.

Focus en betrokkenheid

Om een effectieve microlearning te ontwikkelen moet je het onderwerp helder afbakenen. Elke module richt zich op één onderwerp en soms op één specifiek leerdoel. Zo breng je focus aan in het materiaal: cursisten hoeven zich dus niet met bijzaken bezig te houden.

Verder is het raadzaam de inhoud interactief en multimediaal te presenteren, bijvoorbeeld via video’s, infographics of eenvoudige games. Daarmee speel je in op verschillende leerstijlen en stimuleer je de betrokkenheid van de cursist, wat diens leerproces ten goede komt.

Op maat aangeboden

Een goed bereikbaar digitaal platform is cruciaal om een microlearning succesvol vorm te geven. Je wilt dat cursisten de modules op eigen tempo kunnen doorlopen en eenvoudig kunnen herhalen. Zo kunnen ze hun eigen leerproces vormgeven, geheel volgens moderne leerprincipes als de 5 Moments of Need. Zorg er ook voor dat de modules goed toegankelijk zijn – niet alleen op een desktop, maar ook op tablets en andere mobiele apparaten.

Microlearning: wanneer wel en niet?

Hoewel microlearning veel voordelen biedt, is de benadering niet geschikt voor iedere situatie. Om complexe concepten of vaardigheden te behandelen is vaak een uitgebreidere, persoonlijke aanpak nodig. Microlearning kan daarbij wel als aanvulling dienen, bijvoorbeeld om achtergrondinformatie te geven, kernconcepten toe te lichten of feitenkennis bij te brengen.

Zet jij een microlearning effectief in?

Microlearning is een waardevolle methode om op flexibele, efficiënte wijze kennis en vaardigheden over te brengen. Hoewel het vanuit praktisch en financieel oogpunt verleidelijk kan zijn om er volledig op over te stappen, is het pas effectief als je het inpast binnen een bredere leerstrategie. Bedenk dus goed voor welke doelen microlearning geschikt is voordat je er tijd, geld en energie aan besteedt.

Bronnen

  1. Ausubel, D.P. en Youssef, M. (1965). ‘The effect of spaced repetition on meaningful retention’. The Journal of General Psychology, p. 147-150 ↩︎

TAGS

Ontwikkel je didactische vaardigheden

Wij zijn Centrum voor Didactiek. Wij helpen jou als professional je didactische vaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met didactiek.

Ontwikkel je didactische vaardigheden

Wij zijn Centrum voor Didactiek. Wij helpen jou als professional je didactische vaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met didactiek.

×